امام علی (ع): ای مردم بدانید که تکمیل شدن و کمال دین شما در یادگیری علم دینی و الهی و عمل به آن است. بدانید یادگیری علم دینی بر شما از بدست آوردن و تحصیل مال لازم تر است زیرا مال و روزی از جانب خدا میان شما تقسیم و تضمین گشته ولی علم دینی نزد اهلش نگه داشته شده و شما مامورید که آن را از اهلش طلب نمایید پس جویای آن باشید.اصول کافی جلد 1 صفحۀ 35



بررسی اثرات شبکه های اجتماعی بر زندگی انسان

💠 بسم الله💠

نشست مجازی «بررسی اثرات شبکه های اجتماعی بر زندگی انسان»

با عنوان «به من امتیاز بده» به همراه اکران

Black Mirror - Nosedive

 

💠با ارائه حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری💠

💠و مهندس محمدمهدی حبیبی💠

----------

«سقوط ناگهانی» از مجموعه آنتولوژی «آینه سیاه» محصول 2016 به کارگردانی جو رایت آینده ای نزدیک از زندگی انسان را به نمایش می کشد. آینده ای که شبکه های اجتماعی لحظه لحظه های زندگی اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند.


در اين آينده نزديك، انسان ها می توانند به یکدیگر از یک تا پنج ستاره امتیاز بدهند و این امتیازات تعیین کننده وضعیت اقتصادی و جایگاه اجتماعی انسان ها در دنیای واقعی هستند. مثلا کسی که امتیاز بیشتری دارد مي تواند امکانات و خانه بهتري تهیه کند و کسی که امتیاز کمتری دارد جایگاه اجتماعی و وضعیت اقتصادی پایین تری دارد.


«لیسی» با آنكه امتياز مناسبي دارد، براي كسب موقعيّت بالاتر و خانه بهتر در صدد ارتقاء امتيازات خود بر مي آيد و با مشورت گرفتن از سازمان‌های مشاوره اي تصميم به شركت در مراسم عروسی دوست پر امتيازش مي گيرد تا از طريق ساقدوشي و سخنراني در مراسم او به امتياز بالاتري دست پيدا كند.


اما در مسیر عروسی اتفاقاتی می افتد که سقوط ناگهانی لیسی را رقم می زند و با از دست دادن همه امتیازاتش به زندان می افتد چراكه به عنوان عنصر ضدّ جامعه شناسايي مي شود.


این قسمت از مجموعه آینه سیاه یک زندگی نمایشی را به تصویر می کشد که در آن همه وابسته به رسانه و تکنولوژی هستند. دائما در شبکه اجتماعی مشغول امتیاز دادن یا تلاش برای امتیاز دادن و كسب جلب توجه بیشتر هستند.


امروزه شبکه های اجتماعی بخش مهمی از زندگی انسان را تحت الشعاع قرار داده و فرصت ها و چالش های مختلفی ایجاد کرده است. معرفی الگوهای نمایشی به عنوان الگوهای زندگی، کثرت اطلاعات، افزایش سطحی نگری و به تبع آن سوء استفاده از فضای رسانه ای گستره برای اهداف ضد اخلاقی و انسانی از جمله مسائلی است که امروزه اثرات قابل توجهی بر زندگی انسان ها گذاشته است.


در این نشست برآنیم تا با بهره‌مندی از جناب حجةالاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور و جناب مهندس محمدمهدی حبیبی رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد فضای مجازی پاک(فمپ) در ضمن تحلیل این قسمت مجموعه آینه سیاه به بررسی شبکه های مجازی و اثرات آن بر زندگی انسان بپردازیم.