امام علی (ع): ای مردم بدانید که تکمیل شدن و کمال دین شما در یادگیری علم دینی و الهی و عمل به آن است. بدانید یادگیری علم دینی بر شما از بدست آوردن و تحصیل مال لازم تر است زیرا مال و روزی از جانب خدا میان شما تقسیم و تضمین گشته ولی علم دینی نزد اهلش نگه داشته شده و شما مامورید که آن را از اهلش طلب نمایید پس جویای آن باشید.اصول کافی جلد 1 صفحۀ 35



برتری

💠 بسم الله💠

نشست مجازی «برتری»

با موضوع بررسی تفاوت اصلی انسان با هوش مصنوعی

به همراه اکران transcendence

 

💠با ارائه حجت الاسلام رضا درگاهی فر💠

💠و دکتر حسین اسفندیاری💠

----------

نشست مجازی (برتری) با موضوع بررسی تفاوت اصلی انسان با هوش مصنوعی همراه با اکران فیلم (transcendence).

این فیلم با بازی جانی دپ و موگان فریمن علاوه بر اینکه از جذابیت‌های سینمایی بهره دارد یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌هایی است که تا کنون در مورد هوش مصنوعی ساخته شده است و در سرتاسر فیلم با سؤالاتی فلسفی ذهن انسان را به چالش می‌کشاند.

داستان فیلم از آینده‌ای شروع می‌شود که در آن خبری از برق و اینترنت نیست در ادامه فلش‌بکی به پنج سال پیش زده می‌شود تا نشان دهد چرا چنین اتفاقی افتاده است جایی که دکتر ویل کستر نابغه به همراه همسرش دستگاهی خلق کرده است به نام پَن. دستگاهی که ادعا می‌کند خودآگاهی دارد و شاید احساسات. دشمنان دکتر کستر او را با تیر رادیواکتیویته به یک‌قدمی تابوت چوبینش سوق می‌دهند. این اولین گرهٔ مهم فیلم است و حالا همسر دکتر کستر تلاش می‌کند تا با کد کردن آگاهی و خاطرات شوهرش و انتقال آن‌ها به کامپیوتر او را جاودانه کند. اما گرهٔ دوم فیلم از زمانی شروع می‌شود که آن ابر انسان رایانه‌ای به اینترنت وصل می‌شود ...

فیلم در تمام مدت تلاش می‌کند به این سؤال بزرگ جواب قانع‌کننده بدهد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند خودآگاهی و احساسات داشته باشد یا خیر؟ تبیین ماهیت احساسات انسانی و همچنین جاودانه کردن انسان با انتقال کدهای مغزی به هوش مصنوعی، سیطره هوش مصنوعی بر انسان‌ها از دیگر سوالاتی است که در این فیلم به آنها اشاره می شود.

مسئلهٔ دیگری که فیلم به آن پرداخته تکامل انسان است. یا بهتر بگویم نحوهٔ خاصی از تکامل انسان است. ما در فیلم انسان‌هایی را می‌بینیم که می‌توانند آگاهانه به روند تکامل خود سرعت ببخشند و از نظر جسمی، روحی و ظرفیت‌های ذهنی رشد کنند منتها در این روند چیزهایی را مثل احساساتشان از دست می‌دهند. 


ما در این نشست بر آنیم تا با بهره‌مندی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا درگاهی فر دکترای فلسفه ذهن از پژوهشکده علوم‌شناختی و پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دکتر حسین اسفندیاری محقق ارشد گوگل، فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی کامپيوتر از دانشگاه شریف، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه مریلند و پسادکتری از دانشگاه هاروارد، در ضمن تحلیل این فیلم به بررسی تفاوت اصلی انسان با هوش مصنوعی بپردازیم.

مشتاقانه منتظر حضور گرمتان هستيم. 

زمان: جمعه 9 دی 1401 ساعت 18 الی 21:20